MENU
Pociąg specjalny z parowozem z Sobótki do Wrocławia Głównego. W tle monumentalny Masyw Ślęży.

Dodał: matei88° - Data: 2013-12-30 20:04:58 - Odsłon: 4380
06 lipca 2013

Data: 2013:07:06 17:35:06   ISO: 100   Ogniskowa: 24 mm   Aparat: SONY DSLR-A200   Przysłona: f/10   Ekspozycja: 1/80 s  

Odcinek podgórski linii 285 oddawano do eksploatacji etapami:
1) Wrocław Główny - Kobierzyce (20,5 km), otwarcie 1 czerwca 1884 r.
2) Kobierzyce - Pustków Żurowski (5,5 km), otwarcie 1 września 1884 r.
3) Pustków Żurowski - Strzeblów (Sobótka Zachodnia) (14,3 km), otwarcie 10 lipca 1885 r.
4) Strzeblów - Świdnica Miasto (20,4 km), otwarcie 15 sierpnia 1898 r.

Budowę drugiego toru na odcinku z Wrocławia Głównego do Kobierzyc ukończono 1 czerwca 1910 r. Drugi tor rozebrano w 1945 r. i już nie odbudowano. Linię po zniszczeniach wojennych oddano do użytku 2 maja 1946 r. Przewozy pasażerskie na trasie zawieszono 23 czerwca 2000 r., ostatni przejazd pociągu pasażerskiego (specjalny) miał miejsce 22 lipca 2003 r. w ramach kampanii Szynobusy Dla Gmin (Wałbrzych Główny - Świdnica - Sobótka - Wrocław Główny, prowadzony szynobusem RegioTramp prod. HCP typ 215M, poźn. SA108-001). W 2005 r. zamknięto ruch towarowy pomiędzy stacją Sobótka Zachodnia, a Świdnica Przedmieście. W dniu 23 lipca 2006 r. całą trasę pokonał pociąg drezynowy zorganizowany przez Sowiogórskie Bractwo Kolejowe i Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. W poźniejszych latach ruch pociągów obecnie prowadzony był tylko do stacji Sobótka Zachodnia (wywóz kruszywa).

15 lipca 2007 na odcinku Wrocław Główny–Kobierzyce miał miejsce okolicznościowy przejazd autobusu szynowego SA132-002 należącego do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, w trakcie którego podpisano umowę z Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz na dostawę nowych szynobusów dla województwa. W trakcie przejazdu, władze województwa zadeklarowały zamiar przejęcia linii 285 od PKP. Przetarg na rewitalizację linii ogłoszono w maju 2011. Zapowiedziano przywrócenie ruchu na linii w 2013. Pod koniec 2011 samorząd nie zdołał przejąć linii od PKP, a na początku 2012 r. ogłoszono, że z powodu zbyt wysokich kosztów linia nie będzie remontowana. Uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego z 15 lipca 2014 w sprawie wyrażenia woli przejęcia odcinków linii kolejowych położonych w granicach województwa dolnośląskiego, samorząd wojewódzki zadeklarował wolę przejęcia linii 285 na całej długości.

9 stycznia 2017 r. podpisano umowę pomiędzy PKP PLK a władzami województwa dolnośląskiego na rewitalizację linii na odcinku Wrocław - Świdnica. Ma on obejmować budowę nowych przystanków, naprawę obiektów inżynieryjnych, wyposażenie w urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Rozpoczęcie prac planowano na 2018 r. a zakończenie na rok 2020. Prace rozpoczęto jednak dopiero w roku 2019 r. (wrzesień) najpierw na odcinku Sobótka Zachodnia – Świdnica Miasto aby nie wstrzymywać wywozu kruszywa z kopalni w Sobótce. W sierpniu ub.r. został otwarty dla ruchu towarowego odcinek Sobótka Zachodnia – Świdnica. Na tym odcinku został położony nowy tor, odnowiono blisko 30 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów i 3 wiadukty. Prace na odcinku północnym prowadzono w roku 2020 i 2021. Wykonano prace na 2 obiektach mostowych i wiadukcie. Przebudowano 14 przystanków z nowymi peronami (o długości 100 m, szerokości 4,5 m i wysokości 55 cm). Dodatkowy zakres prac, zwiększający przyszłe wykorzystanie linii i stacji w Kobierzycach wymagał więcej czasu na realizację projektu. W związku z planami budowy drugiego toru na odcinku Wrocław Gł. – Kobierzyce, oraz planowaną przyszłą odbudową linii nr 310 w kierunku Łagiewnik Dzierżoniowskich i Piławy Górnej układ torowy stacji w Kobierzycach został gruntowanie przeprojektowany. Początkowo w Kobierzycach miał zostać pobudowany przystanek z peronem 1-krawędziowym. Po przeprojektowaniu układu torowego powstał przystanek z peronem wyspowym 2-krawędziowym, docelowo zostanie zamontowanych 5 rozjazdów. Pierwotnie na trasie z Wrocławia Gł. do Świdnicy zaplanowano dwie mijanki – w Bielanach i Sobótce Zachodniej. Po rozbudowie Kobierzyce będą trzecim punktem na tej trasie, gdzie będzie możliwość mijania pociągów, co zwiększy przepustowość linii. Odnowiona linia, umożliwia przejazd pociągów z prędkością do 100 km/godz. Prace budowlane były na ukończeniu już pod koniec 2021 r., jednak z uwagi na brak możliwości przygotowania nowego taboru i przeszkolenia maszynistów odroczono otwarcie linii z marcowej zmiany rozkładu jazdy do czerwcowej poprawki. Pierwsze zapoznawcze przejazdy nową linią rozpoczęto od 2 czerwca 2022 r. Pierwszy rozkładowy pociąg na zmodernizowaną trasę wyjechał ze stacji Wrocław Główny 12 czerwca 2022 r. o g. 7:33.

Projekt pn.:„Rewitalizacja linii kolejowej nr 285 na odcinku Wrocław Gł. - Świdnica Przedmieście wraz z linią nr 771 Świdnica Przedmieście – Świdnica Miasto” współfinansowany był ze środków EFRR w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego 2014-2020.Wartość zadania wg umowy podpisanej w czerwcu 2019 r. 199,7 mln zł, ostatecznie wzrosło do 217 mln zł. Wykonawcą robót było konsorcjum firm : Schweerbau GmbH - lider i SBM sp. z o.o.

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), ładowni (ład.), bocznic (bszl.) na linii nr 285 liczony od grupy torów WGB (w nawiasie kilometraż niemiecki). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubieniem, obiekty nieczynne/nieistniejące zaznaczono kursywą:
- , Wrocław Główny, st., km 0,000
- , Tarnogaj, podg., km 4,520
- , Wrocław Wojszyce, st., km 6,525
- , Wrocław Wojszyce (nowa lokalizacja), po., km 6,842
- , bocznica d. koszarów przy ul. Zwycięskiej, bszl, km 7,750
- , Wrocław Partynice, po., km 8,516
- , Wrocław Partynice (nowa lokalizacja), po., km 9,421
- Wrocław Agroma, bszl., km 9,100
- , Wrocław Klecina, st./po., km 10,371
- , Bielany Wrocławskie, po.+mij., km 12,669
- , Domasław, po., km 16,167
- , Kobierzyce, st., km 20,593
- , Wierzbice Wrocławskie, po., km 22,887
- , Pustków Żurowski, po., km 26,097
- , Olbrachtowice, po., km 28,767
- , Rogów Sobócki, po., km 33,341
- , Sobótka, po. (d. st.), km 37,547
- , Sobótka Zachodnia, st./ład. , km 40,314
- , Strzelce Świdnickie, po., km 43,262
- , Szczepanów, po., km 46,288
- , Marcinowice, po., km 49,872
- , Pszenno, po., km 54,818
- Pszenno Cukrownia, bszl., 55,930
- (Świdnica) Ciepłownia Zarzecze, bszl., km 55,994
- , Świdnica Przedmieście, st., km 58,003

  • /foto/279/279356m.jpg
    1910
  • /foto/304/304667m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/10705/10705356m.jpg
    1999
  • /foto/144/144971m.jpg
    2007
  • /foto/372/372825m.jpg
    2011
  • /foto/452/452242m.jpg
    2012
  • /foto/452/452243m.jpg
    2012
  • /foto/3481/3481608m.jpg
    2012
  • /foto/3516/3516254m.jpg
    2012
  • /foto/3516/3516255m.jpg
    2012
  • /foto/3516/3516263m.jpg
    2012
  • /foto/3946/3946997m.jpg
    2013
  • /foto/4584/4584609m.jpg
    2014
  • /foto/5642/5642397m.jpg
    2014
  • /foto/5660/5660091m.jpg
    2015
  • /foto/5660/5660104m.jpg
    2015
  • /foto/7561/7561207m.jpg
    2018
  • /foto/7562/7562790m.jpg
    2018
  • /foto/8003/8003110m.jpg
    2019
  • /foto/8107/8107535m.jpg
    2019
  • /foto/8886/8886421m.jpg
    2020
  • /foto/8896/8896568m.jpg
    2020
  • /foto/8984/8984000m.jpg
    2020
  • /foto/9272/9272841m.jpg
    2021
  • /foto/9899/9899846m.jpg
    2022

matei88°

Poprzednie: Dom nr 20 Strona Główna Następne: Schronisko Szrenica


moose | 2014-01-01 15:09:09
Dopisałem do linii kolejowej.
matei88 | 2014-01-02 21:13:41
Dzięki:)
matei88 | 2014-01-02 21:14:14
Choć nawet torów nie widać...;P