MENU
W peronach stacji Karpacz jednostka elT13 - lepiej znana pod późniejszym oznaczeniem ET31. W zakładach LHW zbudowano w latach 1936-1937 siedem trójczłonowych jednostek. Na zdjęciu widoczny jest skład czteroczłonowy , zatem jest to elT1306 lub elT1308 - które zostały nieco później "doposażone" środkowym członem. Trudno powiedzieć, czy jest to już regularny skład, czy tylko testy na trudnej trasie do Karpacza. Biorąc jednak pod uwagę to, że była to prywatna linia, a koleje niemieckie miały choćby linię do Jakuszyc na badanie pojazdów na liniach górskich uważam, że to początki kursowania tych jednostek w pospiesznej relacji Wrocław Świebodzki - Jelenia Góra - Karpacz/Szklarska/Węgliniec. Zdjęcie ilustruje książkę K.Ch.Kaspera "Mythos Schneekoppe".

[Poprzednio dodał: Festung° - 2005-10-21, odsłon: 5285]


Dodał: moose° - Data: 2014-04-13 23:00:35 - Odsłon: 5836
Lata 1936-1937


Stacja końcowa, czołowa.

  • /foto/10629/10629049m.jpg
    1898 - 1902
  • /foto/262/262771m.jpg
    1905
  • /foto/4013/4013725m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/100/100812m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3641/3641189m.jpg
    1915
  • /foto/8308/8308297m.jpg
    1915
  • /foto/8771/8771789m.jpg
    1920
  • /foto/218/218882m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/102/102733m.jpg
    1930
  • /foto/4269/4269328m.jpg
    1930
  • /foto/5502/5502091m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/5926/5926963m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/4463/4463372m.jpg
    1932
  • /foto/4463/4463387m.jpg
    1932
  • /foto/4401/4401220m.jpg
    1962
  • /foto/363/363420m.jpg
    1980
  • /foto/439/439285m.jpg
    1980
  • /foto/6481/6481466m.jpg
    1984
  • /foto/4182/4182013m.jpg
    1996
  • /foto/411/411925m.jpg
    1997
  • /foto/3467/3467513m.jpg
    1997
  • /foto/45/45058m.jpg
    2000
  • /foto/9791/9791111m.jpg
    2000
  • /foto/10822/10822240m.jpg
    2000
  • /foto/204/204858m.jpg
    2002
  • /foto/435/435714m.jpg
    2012
  • /foto/3218/3218172m.jpg
    2012
  • /foto/4546/4546784m.jpg
    2012
  • /foto/6169/6169686m.jpg
    2015
  • /foto/6169/6169689m.jpg
    2015
  • /foto/6169/6169700m.jpg
    2015
  • /foto/9745/9745000m.jpg
    2022
  • /foto/9745/9745806m.jpg
    2022
  • /foto/9745/9745815m.jpg
    2022
  • /foto/9745/9745824m.jpg
    2022

inne

Poprzednie: ul. Krasińskiego Zygmunta Strona Główna Następne: Śnieżka (1603 m n.p.m.)


Kriscrow | 2006-05-07 17:40:31
Przerazajace jest to, Niemcy zalozyli trakcje elektryczną, a Polacy trakcje zniszyczyli, by w koncu zamknac linie - rzekomo wlasnie z powodu praku trakcji i zbyt duzych kosztow kolei spalinowej...
moose | 2006-10-14 21:06:20
Trakcja elektryczna to po prostu pojazdy trakcyjne. Nie zakłada się lokomotywy elektrycznej, tylko sieć trakcyjną, przewody trakcyjne, czyli służące trakcji. Ten babol językowy nagminnie powtarzają wszelakiego typu pismaki, więc bez urazy - zły przykład przychodzi z góry - można tak powiedzieć.
rafal86 | 2006-05-12 12:49:09
Z tego co wiem to Rosjanie demontowali trakcję na zdobywanych terenach i wywozili w głąb ZSRR.
moose | 2006-10-14 21:08:55
Demontowali przewody trakcyjne i drugie tory na liniach gdzie były linie dwutorowe. niekoniecznie wywozili WGŁĄB ZSRR - infrastrukturę dla trakcji elektrycznej przeniesiono pod Moskwę, pod Królewiec, no i faktycznie dalej też - aż do Kazachstanu i pod Workutę.
mxk000 | 2006-10-17 03:54:30
Dodaj, ze do likwidacji infrastruktury kolei elektrycznej doszlo za haniebna zgoda (?) rzadu polskiego z lipca 1945, ktora przyzwalala sowietom na jawny rabunek przejetego przez Polakow poniemieckiego mienia - elektrowni, podstacji, osprzetu, narzedziowni, drutu jezdnego, wreszcie samych pojazdow. Tego bezmyslnego i chaotycznego rabunku sowjeci dokonali w ciagu zaledwie 4 tygodni, bezpowrotnie pozbawiajac Dolny Slask tej unikalnej i na wskros nowoczesnej infrastruktury transportowej.
mroczan | 2006-10-17 08:59:17
Gdyby tak udało się dodać na stronę pełny tekst / razem z podpisami/ tej haniebnej umowy z lipca 1945 roku. ciekawa sprawa ale raczej mało realna.
wasiukibic | 2006-10-23 18:06:07
W 1966 roku ponownie zelektryfikowano linię do jeleniej Góry ale dalej - mimo ambitnych planów - dano radę zelektryfikować tylko odcinki JG-Szklarska PG i JG - Węgliniec , które już od jakiegoś czasu są przysposobiane do zawieszenia przewozów.Tak więc w polskich realiach niestety trakcja elektryczna nie gwarantuje niczego. A pomyśleć , że jeszcze tak niedawno do Węglińca jeździło 10!!! par pociagów w tym jeden pośpieszny i to z dobrą frekwencją.Ale jak wiadomo pkp nic sie nie opłaca , samorządom też...
wasiukibic | 2006-10-23 18:07:46
I wcale się nie dziwie , że Niemców szlag trafia jak to widzą :/
górski | 2008-10-06 20:59:15
Podczas wojny ET-31 z Karpacza do Wrocka jechał 3:00(słownie trzy godz), źródło: Kursbuch 1944 tab.155a.
górski | 2008-10-07 19:10:54
Kursbuch 1936 : Berlin Goerlitz Bf odjazd 07:02 , trasa 303km, Krummhuebel przyjazd 11:46 z postojami w Cottbus 6min i Goerlitz 8 minut, oraz Greiffenberg i Hirschberg. Tzw. pkp może tylko marzyć o takich wynikach .
moose | 2014-04-13 23:08:00
Dodam tylko, że każdy z tych członów miał 22 metry długości, więc cały skład miał blisko 90 metrów długości.
moose | 2014-04-13 23:26:16
Dodam jeszcze, że kolejarz stoi w rozsuwanych drzwiach przedziału bagażowego. Kolejne, dwuskrzydłowe drzwi to przedział pocztowy, dopiero kolejne, rozsuwane drzwi prowadziły podróżnych do przedziałów