MENU
Fragment mapy w skali 1:50 000 przedstawiający powojenny przebieg torów przy stacji Rogów Sobócki i w pobliżu lotniska w Mirosławicach. Opracowano w 1953 r. z wykorzystaniem materiałów kartograficznych do 1950 r. i zdjęć lotniczych z 1952 r. Druk WZK - 1954 r. Mapa wyjaśniająca jaki tor prowadził na lotnisko wpadła mi przypadkiem. Na mapie widać jeszcze jak przebiegały linie gospodarcze w poszczególnych majątkach. Prośba do administratorów do czego jeszcze przypisać tą mapę?

Dodał: Krzysztof Bach° - Data: 2016-05-24 22:29:54 - Odsłon: 3512
Rok 1952

Data: 2016:05:24 13:49:27   ISO: 1600   Ogniskowa: 18 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D3100   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 10/1250 s  


Ze stacji odchodziła linia wąskotorowa, ROGÓW SOBÓCKI — STRADÓW koło Zachowic oraz odgałęzienie do Wojnarowic.
"Długość linii 7 km, plus 2,2 km bocznica do Wojnarowic. Rozstaw szyn 760 mm. Linia ta wychodziła ze stacji normalnotorowej W Rogowie Sobóckim i biegła wzdłuż polnej drogi do mirosławickiego lotniska (prawie dokładnie na północ). W miejscu przecięcia z polną drogą Michałowice — Okulice istniał rozjazd dla skręcającej w lewo bocznicy. Stąd wzdłuż wspomnianej polnej drogi, biegła ona do Wojnarowic, przecinając szosę Świdnica — Wrocław, a następnie (po ok. 400 m) skręcała trzykrotnie pod kątem prostym, po czym osiągała polną drogę z Kamionnej do Wojnarowic. Następnie biegnąc wzdłuż jej prawej strony docierala do celu, jakim były zabudowania byłego majątku w Wojnarowicach. Natomiast linia główna, od wspomnianego rozjazdu, wiodła dalej prosto na północ, a po przecięciu szosy Świdnica — Wrocław (na wysokości dzisiejszego Zakładu Inwestycji i Budownicwta) biegła przez teren dawnego lotniska. Po przecięciu dwóch dalszych dróg (obecnie asfaltowych) z Mirosławic do Kamionnej i z Kamionnej do Zachowic, kończyła się przy cegielni w Stradowie, położonej prawie nad samą Bystrzycą.
W późniejszych czasach linię tą rozbudowano, a ślad jednego z odgałęzień jest dzisiaj dobrze widoczny, w postaci nasypu pomiędzy trasą Świdnica — Wrocław, a Sobótka — Mirosławice, tuż przed głównym skrzyżowaniem przed Mirosławicami". na podstawie źródła Które podaje również że istniała linia MICHAŁOWICE — MIROSŁAWICZKI która musiała brać początek w Rogowie Sobóckim. "Wiodła ona na północ od trasy Sobótka — Kobierzyce odbijając od linii głównej na wysokości wsi Michałowice. Bezmanewrowy wjazd na nią był możliwy tylko od strony Rogowa Sobóckiego. Biegnąc lewym brzegiem Czarnej Wody, w niewielkiej odległości od niej, dochodziła do miejscowej fabryczki. Nie wykluczone, iż była to boczna linia normalnotorowa".
Na mapie na przeciwko budynku stacji po przeciwnej stronie torów jest zaznaczony obiekt wielkości budynku stacyjnego, być może pełnił rolę jakiegoś budynku magazynowego lub pomocniczego?
dopisał /Krzysztof Bach/

  • /foto/3873/3873253m.jpg
    1904
  • /foto/349/349717m.jpg
    1912 - 1915
  • /foto/318/318607m.jpg
    1920
  • /foto/4361/4361838m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/5515/5515873m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/228/228437m.jpg
    2008
  • /foto/228/228440m.jpg
    2008
  • /foto/228/228441m.jpg
    2008
  • /foto/228/228443m.jpg
    2008
  • /foto/4078/4078135m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078141m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078158m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078177m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078195m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078210m.jpg
    2011
  • /foto/4078/4078254m.jpg
    2011
  • /foto/3947/3947009m.jpg
    2013
  • /foto/3947/3947014m.jpg
    2013
  • /foto/4463/4463305m.jpg
    2014
  • /foto/4463/4463362m.jpg
    2014
  • /foto/4463/4463388m.jpg
    2014
  • /foto/4463/4463454m.jpg
    2014
  • /foto/4463/4463502m.jpg
    2014
  • /foto/8655/8655505m.jpg
    2020
  • /foto/8655/8655513m.jpg
    2020
  • /foto/8668/8668428m.jpg
    2020
  • /foto/8681/8681563m.jpg
    2020
  • /foto/8715/8715326m.jpg
    2020
  • /foto/8717/8717705m.jpg
    2020
  • /foto/8968/8968241m.jpg
    2020
  • /foto/8986/8986753m.jpg
    2020
  • /foto/9207/9207237m.jpg
    2020
  • /foto/9208/9208244m.jpg
    2021
  • /foto/9208/9208160m.jpg
    2021
  • /foto/9208/9208386m.jpg
    2021
  • /foto/9184/9184256m.jpg
    2021
  • /foto/9184/9184260m.jpg
    2021
  • /foto/9815/9815910m.jpg
    2022
  • /foto/9816/9816913m.jpg
    2022
  • /foto/9817/9817503m.jpg
    2022
  • /foto/9817/9817828m.jpg
    2022
  • /foto/9822/9822951m.jpg
    2022
  • /foto/9825/9825169m.jpg
    2022
  • /foto/9825/9825172m.jpg
    2022
  • /foto/9825/9825174m.jpg
    2022
  • /foto/9901/9901012m.jpg
    2022
  • /foto/9901/9901014m.jpg
    2022

Zbiory moje i przyjaciół

Poprzednie: Dom nr 4-4a Strona Główna Następne: Budynek nr 6


maras | 2016-05-24 22:39:15
Myślę, że możesz przypisać również do innych miejscowości - Gniechowice, Kobierzyce...
Petroniusz | 2016-05-24 22:56:39
Super!!! Krzysztofie, mapę dopisałem jeszcze do bocznicy kolejowej prowadzącej do lotniska w Mirosławicach. Czy masz do tej mapy swobodny dostęp i możesz zeskanować sam fragment z bocznicą?
Petroniusz | 2016-05-24 22:57:05
Nie ukrywam, że cały plan jest bardzo interesujący ze względu na kolejki gospodarcze. Jest szansa na cały?
Krzysztof Bach | 2016-05-25 00:31:38
Tą mapę zobaczyłem na biurku w pewnym biurze do którego trafiłem. Na wierzchu był akurat fragment z Rogowem Sobóckim i z liniami kolejowymi których szukałem. Nim doszło do właściciela pytanie czy mogę zrobić zdjęcie. To na szybkiego kilka fotek wykonałem. W stosie było kilkanaście tych map z kwadratami terenu w stronę Dzierżoniowa. Myślę że właściciel nie będzie miał nic przeciwko zrobienia innych fragmentów. Nie dawno od gospodarza padła propozycja żeby może zorganizować pół oficjalne spotkanie z fotografami którzy promują swoimi zdjęciami powiat dzierżoniowski i nasze góry? Około września lub października w Dzierżoniowie?