Linia z Kępna do Namysłowa na pograniczu dwóch prowincji Śląska i Wielkopolski była już przewidziana do budowy w 1906 r. przez zarząd pruskich kolei w Poznaniu. 41-kilometrowa linia powstała w latach 1911-1912 jako uzupełnienie siatki głównych połączeń kolejowych. Jako pierwszy oddany został do użytku odcinek Kępno – Rychtal (27,5 km, 2 października 1911 r.), natomiast w rok później doprowadzono tory do Namysłowa (13,5 km, 2 listopada 1912 r.). Trasa ta miała lokalny charakter, ruch był umiarkowany, ...
Linia z Kępna do Namysłowa na pograniczu dwóch prowincji Śląska i Wielkopolski była już przewidziana do budowy w 1906 r. przez zarząd pruskich kolei w Poznaniu. 41-kilometrowa linia powstała w latach 1911-1912 jako uzupełnienie siatki głównych połączeń kolejowych. Jako pierwszy oddany został do użytku odcinek Kępno – Rychtal (27,5 km, 2 października 1911 r.), natomiast w rok później doprowadzono tory do Namysłowa (13,5 km, 2 listopada 1912 r.). Trasa ta miała lokalny charakter, ruch był umiarkowany, nie prowadzono tu ruchu pociągów pospiesznych. Dziennie kursowało od 3 do 5 par pociągów, które łączyły dwa spore ośrodki gospodarcze i dwie linie magistralne. Obydwie stacje zapewniały możliwość kontynuowania podróży w kierunku Wrocławia, Opola, Poznania czy Katowic. Ustalenia Traktatu Wersalskiego spowodowały ustanowienie granicy pomiędzy Polską a Niemcami, która przecięła trasę. W 1920 r. zamknięto dla ruchu odcinek z Rychtala do Bukowej Śląskiej. Pociągi PKP kursowały do 1939 r. z Kępna do Rychtala (zbudowano tam wieżę ciśnień), a niemieckie z Namysłowa do Bukowej Śląskiej a następnie do Sycowa wzdłuż granicy, linią zbudowaną w latach 1937-1941 r. Po wybuchu wojny i ustanowienia prowincji Kraj Warty - ponownie wróciły pociągi Kolei Rzeszy na całą linię w rozkładzie w maju 1942 r. Po wojnie linia funkcjonowała od razu. W 1946 r. kursowały 3 pary pociągów dziennie, podobnie w latach 60. i 80. Z powodów ekonomicznych zawieszono ruch pasażerski 6 marca 1992 r. Ruch towarowy zamknięto od 1 stycznia 1994 r. Ostatni przejezdny odcinek z Kępna Zachodniego do Kępna (na taką relację zmieniono nazwę linii 2005 r.) w 2000 r. W 2005 r. PLK wskazywała prędkość 0 km/h co oznaczało nieprzejezdność, dlatego linię usunięto z wykazu. Linię fizycznie zlikwidowano w latach 2014 (w styczniu Bukowa - Kępno Zach) -2016 (we wrześniu Kępno Zach. - Kępno). (moose - różne źródła)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Kilometraż stacji i przystanków na linii nr 307 liczony od stacji Namysłów (w nawiasie kilometraż niemiecki od Kępna, lub Namysłowa). Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące: - , Namysłów, st., km 0,000 (km 41,58) - , Kamienna Namysłowska, poł., km 3,584 (37,70 km, km 3,88 z Namysłowa) - , Bukowa Śląska, st., km 8,483 (km 33,10, km 8,48 z Namysłowa) - granica województw dolnośląskiego / wielkopolskiego, km 10,605 (km 31,00) - , granica państwowa Niemcy / Polska (dawna), km 12,000 (km 29,50) - , Rychtal, poł., km 14,043 (km 27,52) - , Buczek, poł., km 21,424 (km 20,15) - , Trzcinica Wielkopolska, poł., km 25,643 (km 15,93) - , Laski-Smardze, poł., km 28,651 (km 12,93) - , Mroczeń, poł., km 33,293 (km 8,29) - , Kępno Zachodnie, poł., km 39,666 (km 1,80) - , Kępno, st., km 41,364 (km 0,00) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||