MENU
Konstrukcja kładki wygląda bardzo prowizorycznie, zwłaszcza podpory utworzone z drewnianych klocków rożnej wielkości

Dodał: mate154° - Data: 2020-10-03 20:13:49 - Odsłon: 930
01 października 2020

Data: 2020:10:01 10:46:34   ISO: 100   Ogniskowa: 6.3 mm   Aparat: SAMSUNG ES60 / VLUU ES60 / SAMSUNG SL105 / SAMSUNG ES63   Przysłona: f/3.2   Ekspozycja: 1/45 s  


Drewniana kładka dla pieszych na granicznej rzece Izera łączy Orle z czeską wsią Jizerka. Obiekt powstał od 2004 roku (kamienne przyczółki) do lipca 2005 r. (w okresie maj-lipiec zbudowano drewniane przęsło) jako turystyczne przejście graniczne - otwarte 15 lipca 2005 r., w miejscu dawnej przeprawy wysadzonej przez WOP w powietrze na początku lat 80 XX w. (wg Czechów jeszcze w 1979 r.). Czeska nazwa odnosi się do znaczenia dawnej przeprawy i niemieckiej nazwy "Karlsthaler Brucke" (Karlsthal - Orle). Już w 2015 roku podnoszono jednak temat generalnego remontu, lub przebudowy przeprawy. Przyczyn dramatycznego pogorszenia stanu obiektu było wiele - obiektywnie bardzo surowe warunki jakie panują nad rzeką oraz niedoskonałości konstrukcji - drewno jako materiał nośny kładki, do tego konstrukcja niekoniecznie dostosowana do okresowych, wysokich stanów Izery. W 2020 roku miała się rozpocząć budowa nowego mostu, ale realizację opóźniła, a potem przekreśliła pandemia koronawirusa. Niestety most nie wytrzymał już tego sezonu - popękały legary, podpory od czeskiej strony, przęsło przełamało się i opadło do rzeki. Z końcem czerwca 2020 r. został zamknięty. Wobec regularnego naruszania zakazu przechodzenia po zawalonym moście starosta Kořenova i burmistrz Szklarskiej Poręby podjęli decyzję o rozebraniu kładki we wrześniu 2020 r. Najprawdopodobniej w wyniku spontanicznej akcji gestorów z Jizerki i Orla powstało tymczasowe przejście przez rzekę oparte na głazach, które okazało się nielegalne i spowodowało spore zamieszanie z uwagi na granicę i rezerwat przyrody. Ostatecznie pod koniec października wezbrane wody Izery zniosły drewniane przejście. W roku 2021 r. powstanie nowa przeprawa - jest już wybrany wykonawca i zabezpieczone środki. Zaprojektowana jako stalowa konstrukcja z drewnianą kładką, nawiązuje bezpośrednio do tej żelbetowej z początku XX w. Lekki łuk bez nieszczęśliwych schodów i z eleganckimi barierkami ma wytrzymać kolejne 100 lat. Tak przynajmniej zapewnia inż. Jan Bursa z biura projektowego MDS Projekt z miasta Vysoké Mýto opodal Pardubic. (uzup. moose)

  • /foto/6121/6121410m.jpg
    2006
  • /foto/6120/6120402m.jpg
    2007
  • /foto/8771/8771198m.jpg
    2008
  • /foto/4738/4738686m.jpg
    2014
  • /foto/6331/6331378m.jpg
    2014
  • /foto/6333/6333130m.jpg
    2014
  • /foto/6339/6339190m.jpg
    2014
  • /foto/6343/6343167m.jpg
    2014
  • /foto/6355/6355299m.jpg
    2014
  • /foto/6442/6442502m.jpg
    2014
  • /foto/6464/6464388m.jpg
    2014
  • /foto/9039/9039498m.jpg
    2015
  • /foto/9039/9039500m.jpg
    2015
  • /foto/9039/9039501m.jpg
    2015
  • /foto/9039/9039506m.jpg
    2015
  • /foto/9409/9409411m.jpg
    2019
  • /foto/9409/9409420m.jpg
    2019
  • /foto/8943/8943565m.jpg
    2020
  • /foto/8943/8943582m.jpg
    2020
  • /foto/8943/8943613m.jpg
    2020

mate154°

Poprzednie: Kładka dla pieszych (rz. Izera / Karlovský most - CZ) (dawna) Strona Główna Następne: Obserwatorium meteorologiczne (dawne)


moose | 2020-11-29 08:34:28
To była samowola, aczkolwiek jak na samowolę to nie do końca taka najtańsza sprawa. Kładkę zniosły wezbrane wody Izery w połowie października. Było z tym trochę awantury bo granica i park narodowy (CHKO) po czeskiej stronie, nawet idnes.cz (czyli taki czeski superak) zrobił materiał o tym nielegalu
MacGyver_74 | 2020-11-29 11:08:21
A czy nie była to tymczasowa przeprawa dla ekipy rozbiórkowej?
moose | 2020-11-29 11:09:34
Mogło tak być, ale...
Sendu | 2021-11-16 20:01:30 | edytowany: 2021-11-16 20:08:54
Nowy most w realizacji: i tu